Projekt realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014 – 2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu objęto wsparciem placówki opiekuńczo – wychowawcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego oraz rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka z terenu Gdyni. Zakupiono laptopy dostosowane do nauki zdalnej dla 104 dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej, oprogramowanie dla 9 dzieci z niepełnosprawnościami oraz środki ochrony indywidualnej.
– Otrzymane laptopy okazały się dla nas bardzo potrzebnym sprzętem, szczególnie w takim czasie jak teraz, kiedy nauka prowadzona jest online. Dzieci mogą, każde na swoim laptopie, uczestniczyć w codziennych zajęciach szkolnych, a w czasie wolnym rozwijać swoje pasje i zainteresowania – podkreślił Wojciech Lemke, który wraz z żoną stanowi zawodową rodzinę zastępczą dla trójki dzieci.
Jednym z gdyńskich rodzinnych domów dziecka, które zostały objęte projektem, jest dom prowadzony przez Beatę Potocką, opiekującą się dziećmi z niepełnosprawnościami. Dzieci oprócz laptopów, otrzymały również specjalistyczne oprogramowanie do zajęć w domu.
– Uzyskane wsparcie było dla nas niezwykle ważne w kontekście trwającej pandemii – zauważyła Beata Potocka. – Obecna sytuacja i ograniczenie kontaktów osobistych, powodują, że współpraca ze specjalistami również odbywa się w ograniczonym zakresie, a to odbiega znacznie od wcześniejszej rutyny. Te braki musieliśmy jakoś dzieciom rekompensować, aby sytuacja pandemiczna i obowiązujące zakazy nie wpłynęła negatywne na ich rozwój. Przez cały czas programy komputerowe wspierające rozwój mowy są dla nas bardzo przydatnym narzędziem, które wykorzystujemy na co dzień – przybliżają dzieciom świat słów, co jest dla nich bezcenne.
– Zdawaliśmy sobie sprawę, że szybko narastające skutki pandemii, w tym nowe obowiązki dzieci związane z wprowadzeniem nauczania zdalnego, mogły stanowić barierę nie do pokonania dla większości rodzin z obszaru pieczy zastępczej. Dlatego bardzo zależało nam na sprawnym pozyskaniu dodatkowych środków i możliwie jak najszybszym przekazaniu potrzebnego sprzętu. Cieszymy się, że dzięki projektowi udało się w tym trudnym okresie usprawnić dzieciom naukę – podsumował Franciszek Bronk, z-ca dyrektora MOPS w Gdyni.