Od momentu rosyjskiej agresji na Ukrainę Gdynia dokłada starań, aby wszechstronnie wspierać przybywających do Gdyni uchodźców. Działania przyjmowały i dalszym ciągu przyjmują różną skalę, a wśród nich wymienić można m.in. zrealizowane we współpracy z Gdańskiem i Sopotem przekazanie czterech autobusów i karetki dla Lwowa, zorganizowanie dwóch transportów specjalistycznych do Żytomierza, a także przekazanie pomocy finansowej w wysokości 250 tys. zł.
Od początku marca podmioty zaangażowane we wsparcie uchodźców wspólnie z Wydziałem ds. Współpracy z Zagranicą miały możliwość uczestniczyć w szeregu spotkań online z partnerami z Niemiec, Norwegii i Szwecji.
– Miarą produktywnego i skutecznego działania jest to, w jakim stopniu potrafimy korzystać z zasobów i jesteśmy skuteczni we współpracy oraz pozyskiwaniu wynikającego z niej wsparcia. Od wielu lat Gdynia działa wspólnie z miastami partnerskimi, co przynosi widoczne efekty zarówno na poziomie instytucjonalnym jak i we współpracy z drugim człowiekiem. Nawiązaliśmy współpracę po to, aby móc czerpać z wiedzy i doświadczeń miast, które mają za sobą pierwsze doświadczenia w zakresie działania w obliczu napływu uchodźców – zaznacza Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Szczególną aktywnością Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni jest zaangażowanie w projekt Includate w ramach programu Erasmus +. Jego celem jest wymiana metod wsparcia uchodźców i opracowanie lokalnych planów w tym zakresie.
Niekwestionowanym obowiązkiem w kryzysie jest zadbanie o zaspokojenie podstawowych potrzeb, w tym dostępu do sprawdzonych, rzetelnych, przedstawionych w czytelny sposób informacji, które pomogą zorientować się w lokalnym systemie wsparcia. W wyniku współpracy z partnerami zagranicznymi powstał, przetłumaczony także na język ukraiński, folder „Informacje MOPS dla obywateli Ukrainy”. Wzorem do powstania tego narzędzia były publikacje przygotowane przez partnerów ze Szwecji.
W publikacji zawarte zostały informacje na temat roli pracowników socjalnych, w tym tego, w jakich kwestiach mogą oni udzielić wsparcia, a także omówiono zasady współpracy opartej na obustronnym zaangażowaniu. Wyszczególnione zostało również to, o co mogą mają prawo zapytać pracownicy socjalni. Ulotka zwraca także uwagę na potencjalne zagrożenia wynikające z sytuacji kryzysu oraz wskazuje, jak można ich uniknąć.
– Dla pomocy społecznej wnioski płynące z działania w kryzysie są na wagę złota – mamy do czynienia nie tylko z ludźmi, którym trzeba udzielić pomocy, ale także z koniecznością wprowadzenia usystematyzowanego wsparcia. Przygotowując folder skupialiśmy się na tym, aby zamieścić w nim najważniejsze informacje, które sami chcielibyśmy otrzymać chcąc skorzystać z pomocy w miejscu, którego zasad funkcjonowania jeszcze nie znamy. Wierzymy, że udało się zrealizować ten cel poprzez proste narzędzie informujące o tym, kim jesteśmy, co i w jakim zakresie możemy zrobić dla naszych gości – podkreśla Jarosław Józefczyk, z-ca dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni.
Praca na rzecz uchodźców z Ukrainy przestaje mieć charakter interwencyjny, a zaczyna przechodzić w fazę wsparcia bieżącego. Teraz zaprezentowane zostało jedynie narzędzie, docelowo jednak działania zmierzają do opracowania usystematyzowanego planu wsparcia. MOPS Gdynia planuje także kontynuować kontakty z partnerami zagranicznymi, aby czerpać od nich inspiracje do dalszych aktywności i wprowadzania nowych rozwiązań.
Informatory dostępne są w wersji online (poniżej), a także papierowej w Dzielnicowych Ośrodkach Pomocy Społecznej, siedzibie Zespołu ds. Intensywnej Pracy Socjalnej z Rodziną oraz w Centrum Reintegracji i Interwencji Mieszkaniowej.