Storytelling to tworzenie wspólnej narracji i sposób na integrację, wymianę doświadczeń, lepsze poznanie siebie nawzajem. Ludzie nieustannie coś opowiadają, pragną być wysłuchanym, zrozumianym i zapamiętanym.
Ideą programu CONCRIT, którego partnerem jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdyni, było wypracowanie ścieżek edukacyjnych w zakresie wzmocnienia kompetencji cyfrowych, krytycznego myślenia, obalania stereotypów i aktywnego włączania osób doświadczających kryzysów psychicznych w działania społeczności.
– Wiemy, jak ważne jest to, aby oferta wsparcia, którą przedstawiamy była nie tylko dostosowana do potrzeb danych osób czy grup, ale także aby uwzględniała naszą rzeczywistość i zmiany, jakie w niej zachodzą. Projekty, w których regularnie uczestniczą miejskie jednostki pozwalają na wypracowanie rozwiązań skutecznych i innowacyjnych, co pozwala jeszcze efektywniej pracować na rzecz naszych mieszkańców – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Ćwiczenia uwzględniające potrzeby i ograniczenia mieszkańców z doświadczeniem kryzysu psychicznego zostały przetestowane w czerwcu 2022 r. w Gdyni. Tematyką podejmują takie zagadnienia jak: odróżnianie prawdziwych informacji od fałszywych, ich krytyczna analiza, demaskowanie dyskryminujących mitów i stereotypów, budowanie zaufania, a także bezpieczne poruszanie się po internecie i korzystanie z nowoczesnej technologii.
– Osoby marginalizowane, w tym chorujące psychicznie jak każdy z nas chcą być słyszanym i usłyszanym. Potrzebują wsparcia w odzyskiwaniu sprawczości, by móc w pełni doświadczać życia i rozwijać swój potencjał. W dzisiejszych czasach coraz większą rolę odgrywają cyfrowe narracje w sieci. Wraz z Partnerami z Europy poszukiwaliśmy rozwiązań w obszarze edukacji cyfrowej i storytellingu w ramach projektu CONCRIT – Community Narration 4 Critical Thinking – mówi Piotr Harhaj, koordynator projektu.
Umiejętności dostarczone w toku projektu mogą być wykorzystywane przez uczestników podczas czytania publikacji internetowych, artykułów, treści w serwisach społecznościowych, a także, gdy zabierają oni głos w sprawach, które są dla nich ważne.
W ramach działań opracowana została także metodyka warsztatów testowych z uwzględnieniem roli trenerki cienia, która, w tym przypadku wpierała prowadzących warsztaty, nie prowadząc ich jednak bezpośrednio. W skład grupy ćwiczeniowej weszli uczestnicy klubów samopomocy w Gdyni.
– Metodyka obejmuje także sposoby na obserwację procesu uczenia się, bieżące notowanie uwag i refleksji na temat, przystępności i poziomu zrozumienia ćwiczeń – tłumaczy autor metody Jarosław Józefczyk, zastępca dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni. – MOPS chętnie włącza się w inicjatywy, które pozwalają na wypracowanie nowych metod, wzbogacających dotychczasowy system wsparcia lub wskazujących nowe kierunki w tym zakresie.
Jak podkreśla Piotr Harhaj, cyfrowe narracje i storytelling dają większą możliwość publicznego zabierania głosu przez osoby doświadczające kryzysów psychicznych, a także szansę na usłyszenie przez społeczności lokalne o doświadczeniach i potrzebach osób doświadczających wielu problemów, a finalnie nadzieję na poprawę ich sytuacji życiowej.
– Ostatnia prosta to tłumaczenia ścieżek i modułów edukacyjnych, które traktują współtworzenie narracji grupowych jako metodę edukacji obywatelskiej w zakresie wzmocnienia kompetencji cyfrowych społeczności poprzez storytelling. Uzupełniany i tłumaczony jest także zbiór praktyk i przykładów działań z Europy w ww. zakresie – tłumaczy koordynator projektu.
Wyniki programu upowszechnione zostały podczas spotkania z udziałem edukatorów wspierających osoby korzystające gdyńskiej sieci oparcia społecznego, w tym pracowników oraz wolontariuszy MOPS, którzy w codziennej pracy wspierają osoby doświadczające kryzysów psychicznych. Uczestnicy zajęć, które odbyły się w Ogrodzie „Bez Pośpiechu” Centrum Samopomocy w Gdyni, poznali program, a także ćwiczenia, które w przyszłości będą mogli wykorzystywać w edukacji dorosłych.