Kampania „Biała wstążka” to największa na świecie kampania mająca na celu zatrzymanie przemocy wobec kobiet. Działanie prewencyjne są obecnie prowadzone w ponad 60 krajach. Kampania została stworzona przez mężczyzn i jest przede wszystkim do nich skierowana. Ma na celu rozpoczęcie dyskusji na temat przemocy wobec kobiet oraz jej przeciwdziałaniu.
– Gdyńska edukacja jest bardzo otwarta na ważne projekty społeczne – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych od początku aktywnie włączył się w kampanię „Biała wstążka”. W tym roku te działania mają również wymiar artystyczny, dzięki temu przekaz dotrze do jeszcze większego grona osób.
Autorem monodramu „Rozmowa o niczym” jest Dawid Ladach, nauczyciel języka polskiego w „Chłodniczaku”. W przygotowania zaangażowali się młodzi artyści z Koła Teatralno-Fotograficznego ZSCHiE. Przedstawieniu towarzyszy również część profilaktyczna prowadzona przez dr Annę Andrzejewską oraz Martynę Kuberską.
– Rewelacyjne przedstawienie z mocnym przesłaniem, że nie ma miejsca na przemoc – mówi Wojciech Jankowski, dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. – Bardzo ważna część przeznaczona na dyskusję, w której młodzież usłyszała konkrety – jak sobie radzić w razie doświadczania przemocy, bądź bycia jej świadkiem. Kto może pomóc, zaczynając od nauczycieli, kończąc na instytucjach.
Organizatorzy wydarzenia dziękują Beacie Nawrockiej, dyrektor Gdyńskiego Centrum Kultury, za pomoc w jego realizacji. W Gdyni kampania „Biała wstążka” odbywa się rokrocznie już od 2009 roku. Chętnie włącza się w nią młodzież z gdyńskich szkół, nauczyciele, studenci i wykładowcy uczelni, samorządowcy, instytucje, organizacje pozarządowe firmy prywatne. Do tej pory rozdano tysiące białych wstążeczek – symboli kampanii, ulotek i plakatów informujących zarówno o ideach kampanii, jak i o tym, gdzie osoby doznające przemocy mogą znaleźć pomoc. Oficjalna inauguracja akcji odbyła się 27 listopada w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych.
Głównymi organizatorami są w tym roku Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych oraz Klub 3 Flotylli Okrętów. Ponadto w akcję aktywnie włączają się inne szkoły i instytucje m.in. I Akademickie Liceum Ogólnokształcące, Szkoła Podstawowa nr 34, Szkoła Podstawowa nr 17, II Liceum Ogólnokształcące, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 i 2, gdyński Konsulat Kultury. Od pierwszej edycji kampanię obejmuje honorowym patronatem Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek.